UMANG IS LIEFDE - Reisverslag uit Bombay, India van Tessa Suruchi Hoek - WaarBenJij.nu UMANG IS LIEFDE - Reisverslag uit Bombay, India van Tessa Suruchi Hoek - WaarBenJij.nu

UMANG IS LIEFDE

Door: Tessa Suruchi

Blijf op de hoogte en volg Tessa Suruchi

14 December 2014 | India, Bombay

Mijn Umang Dagen.
Nov 2014.
Geschreven door Tessa Suruchi Hoek.


Donderdag 06.11.2014
Vanmiddag kwam ik aan bij Umang rond half zes. Umang is echt heel mooi en rustig.Een klein paradijsje kun je wel zeggen. Na een hartelijk welkom van de bewoners van Umang en een rondleiding van Pooja,liet Alka mij het vrijwilligers huis zien. Twee Nederlandse echtparen zijn hier ook om te helpen en klussen. Henk en Elsje & Harry en Niesje.

Er wordt gegeten met z'n alle Heerlijk zoals bij Bal Anand maar dan minder pittig dus ik kon goed mee eten. Erna werd er gezamelijk tv gekeken, indiaase drama soap (HEEL HARD GELUID)
Alka,Pooja en ik helpen wat dames naar bed (Aarti, Meera en Vanita). Usha en Razia gaan zelf naar bed. Nog een uurtje tv kijken met de rest en dan naar het huisje.
Koffer uitpakken en slapen.Zo benieuwd naar mijn eerste dag.


Vrijdag 07.11.2014
Vanmorgenvroeg om 5 voor 7 werd ik wakker gemaakt door Alka. Opfrissen en aankleden en naar buiten. Bij de grote boom stonden alle bewoners. Ochtendgebed werd geleid door Payal. Na het gebed werd er gewandeld. Iedereen heeft zjn/haar eigen wandelroute. Umang is ruim genoeg dus genoeg ruimte voor alle. Ik mocht meelopen met Meera. Ik weet nu al, het gaat even duren voordat Meera gewent aan mij is dus ik gaf haar alle ruimte en liep met haar mee en zei niks. Na de wandeling was het ontbijt van de bewoners. Alka en ik hebben ontbeten op het dakterras. Na het ontbijt heb ik uurtje geslapen en ben ik gaan douchen. Vandaag is het vrijdag, schoonmaakdag dus we hebben de meiden begeleid bij het schoonmaken van de kamer en erom heen en kleding vouwen.

Mijn meiden zijn Aarti en Meera,ik heb het terrein verkent en met veel moeite Meera in de snoezelruimte gekregen maar het was genieten voor haar. Ze vind de muziek leuk en de knuffelkikker. Ik mocht haar hand vasthouden. Toe hebben alle Nederlanders samen lunch gegeten en heb ik even gerust. Ervoor gingen Alka en ik luieren in de hangmat. Na het rusten ben ik naar de Umang shop gelopen waar Farukh zit. Hij verkoopt daar fruit en groente en koekjes. Vandaag hebben Aarti en ik samen gepuzzeld, dat vindt zij geweldig.Ze kan er uren mee bezig zijn. Aarti wilde vandaag niet in de snoezelruimte, ik probeer het een andere dag weer.
In de workshop ruimte was Alka met de bewoners armbandjes aan het maken, ik heb geholpen en de bewoners wat beter leren kennen. Veel zijn mijn leeftijds genoten, ik heb zelfs met een paar op Bal Anand gezeten. Voelt als een reunie. Heel bijzonder. Gesprek met Manda Didi, ze is de vaste didi en ik kan veel leren van haar. Warme douche genomen en rusten en schrijven. Straks gaan we eten met de bewoners en dames naar bed brengen en soaps kijken en slapen.
Ik hoop op een goede nachtrust, heel fijn die rust maar ben de drukte van Chembur gewent.

Mijn eerste dag was druk, leuk en intenst. Ik hoop dat ik snel kan wennen aan het ritme van de bewoners. En dat de bewoners snel wennnen aan mij, Meera en Aarti zijn erg moeilijk in het wenproces maar ik zie dat als een uitdaging. Wat ik fijn vind,dat er een vast rooster is.Umang zelf is een prachtige plek, als ik vrij ben ga ik zeker de tijd nemen om de omgeving beter te verkennen en kennis maken met de mooie mensen hier. Umang is niet te vergelijken met Bal Anand dat zie ik nu al. Umang is echt een paradijsje en even weg van alle drukte en lawaai.
Hier heerst rust,liefde en saamhorigheid.


Zaterdag 08.11.2014.
Afgelopen nacht heb ik zo slecht geslapen dat ik pas eind van de middag naar de groep ging,Sulu wilde mij weer naar bed sturen naar ik had al zowat de hele ochtend gemist en ik wil geen moment missen. Ik ging naar de meidenkamer, ik ging gezellig met Aarti op bed zitten en knuffelen en spelen met de bal. Ze vindt de roze bal erg leuk,zo kan ze ook wennen aan mij.
Een paar kinderen van Bal Anand waren er vandaag, zo leuk om te zien hoe zij genieten van Umang. Vandaag was het tuindag,blaadjes vegen. Er waren een paar echt aan het werk (Pooja,Meera en Razia) en de rest was lol aan het maken met elkaar. Ik heb een klein stukje gewandeld met Bittoo. Hij mocht mijn camera vasthouden,vindt hij geweldig en heeft echt mooie foto's gemaakt. Foto's van Umang en omgeving en van mij, hij heeft er echt oog voor. Erna wilde iedereen foto's maken maar dat zijn alleen maar gekke leuke foto's geworden.

Toen heb ik met Manda en Pooja geholpen met te douchen van de rest van de meiden. Iedereen moest zich leuk en netjes aankleden want het is Usha Verjaardag. Dus Feestje!
Usha was helemaal blij met haar taart en cadeau's. Alka en ik hebben haar flesje deo en sierraden setje gegeven. Ze was er heel blij mee. Er werd muziek gedraaid en gedanst natuurlijk. Iedereen zat onder de taart en erna werd de taart gegeten en lol gemaakt. Even bij ons huisje gerust en avond gegeten met de bewoners. Ze vinden het leuk als we samen met hun eten. Het gespreks onderwerp aan tafel was mijn naam. Tessa in het hindi is voorwerp in de keuken waarmee je dingen fijnperst en sommige zeggen Sassa en dat is een konijn Hahahhaa.
Of terwijl ze vinden mijn naam niks en zij hard aan het brainstormen over een nieuwe naam of willen mijn indiaase naam gebruiken Suruchi maar probleem is, ik reageer er niet echt op. Als ze een leuke naam bedenken, Prima!
Na het eten, de dames op bed leggen. Ik mocht Aarti&Meera fijn instoppen.Vinden ze heel leuk. Ook goed voor het wenproces als ik dat elke avond doe. Daarna hebben we met de rest en de jarige Usha,Dudan en vliegtuig soap gekeken op tv. Terug naar ons huisje: stukje schrijven en slapen. Morgen is het een "holiday"voor de bewoners (vrije zondag) dus uurtje langer slapen.


Zondag.09.11.2014.
Vandaag is het zondag "holiday" voor de bewoners dus pas opstaan rond 08;00.
Wandelen met Meera, het ging vandaag een stukje beter. Ook heb ik even gewandeld met Vanita,ze vindt het heel leuk om samen te wandelen. Hand in hand.
Na het wandelen gingen Alka en ik ontbijten op het dakterras en bij het douchen hebben we een kikker gevangen. ( nou ik heb het gefilmpd en zij heeft de kikker gevangen)
Na het douchen&aankleden even op de meidenkamer gezeten en geknuffeld met Aarti. Toen ging ik iedereen TV kijken, beetje saai want ik versta er niks van. Ik ging uurtje rusten. Bij de lunch heerlijke fish curry gegeten. Rusikha en ik hebben gelopen met Goldie(blonde hond) en leuk gepraat. Ze wilt alles van mij weten, gekste en leukste vragen. Later in de middag kwam er op Umang een jonge dame Jyoti (27). Geadopteerd van Bal Anand. Goed gesprek gehad met haar en Alka over adoptie, toch fijn om andere verhalen te horen.Heel bijzonder. Alka en ik hebben Jyoti een rondleiding gegeven.

De bewoners gingen later film kijken en wij even rusten op de kamer en weer een kikker gevangen, later hebben we beneden met de andere Nederlanders gezeten.
Bij avondeten was het gezellig en erna m'n meiden op bed gelegd.En tv kijken, naar de kamer rond tien uur stukje schrijven en kletsen met Alka en lekker slapen: en uitslapen.
Morgen begint onze "holiday" lekker uitslapen en wasjes draaien etc. Drie dagen vrij. Wat mij opviel vandaag dat de band in de groep zo sterk is. Allemaal zo verschillende mensen maar samen. Echt broers en zussen, zelden ruzie. Zelfs niet bij TV kijken.


Maandag 10.11.2014
Vandaag begon mijn eerste "holiday"(weekend/vrije dagen) bij Umang.Heerlijk uitgeslapen en wasjes draaien en douchen en aankleden en noedels eten bij ons huisje. Even opruimen in en om het huisje. Eind van de middag gingen Alka en ik met twee vrouwen mee die werken bij Umang.Zij wonen in het dorp tegenover Umang. Het was geweldig, leuk dorpje met heel veel kinderen. We mochten bij een paar mensen in huis kijken, ze laten het vol trots zien.Mooiste was om te zien hoe gelukkig ze zijn met zo weinig, vooral de kinderen. Het was een hele bijzondere middag. We hebben leuke foto's gemaakt met de kinderen van het dorp. Het geeft een goed beeld hoe de lagere kaste van India leeft. We werden netjes thuis gebracht door de dochters van de werknemers van Umang( was 5 meter lopen Hahah oke)
We zijn erna naar de rivier gelopen.De omgeving is prachtig hier. Na de wandeling rusten bij het huisje en bij etenstijd weer lekker gegeten. Pooja geholpen de dames op bed leggen. HOOGTEPUNTJE: Meera wilde dat ik even naast haar kwam liggen in bed. Ze went aan mij. Dan wordt werken met haar ook steeds makkelijker en leuker. Alka en ik hebben Usha geholpen, ze heeft haar pink open gehaald aan een kastdeur. Diepe wond, die eigenlijk gehecht moet worden maar we verbinden het maar goed. Even de soaps kijken en naar het huisje , dag schrijven en wat brieven schrijven. En lekker slapen.


Dinsdag 11.11.2014
Vandaag was het een heerlijke dag,uitgeslapen en nog wasje gedraaid en slaapkamer opgeruimd. Douchen en aankleden. Lunch (eigenlijk ontbijt) en dan naar Karjat. Karjat is een leuk stadje. We gingen een kledingwinkeltje in en alles werd uit de kast gehaald voor ons. Zelfs met de werknemers thee gedronken.Maar uiteindelijk wel twee indiaase jurkjes gekocht. Terug naar Umang in de Riksja met 14 andere mensen, ik zat bijAlka op de schoot tegen de voorruit aan gedrukt. Dat is India ja! Terug bij Umang opfrissen en wandelen in het donker naar Dada's grill. Heerlijk gegeten en leuke plek om even uiteten te gaan. Volgende keer nemen we zaklamp mee want nu na het eten moest iemand van Dada's grill achter ons lopen met een zaklamp. Terug bij Umang gezellig bankhangen met Payal en Pooja. En naar huisje, morgen laatste dag van het weekend alweer.


Woensdag 12.11.2014
Vandaag was de laatste dag van mijn eerste weekend bij Umang. Het was vandaag een drukke leuke dag. We zijn een dagje naar Karjat geweest, sari gekocht en wat cadeautjes voor thuis. Veel foto's gemaakt van mooie mensen, als je het netjes vraagt willen veel mensen op de foto. Erna liepen we langs een gebouw met kinderhandjes op de muren, ik zag een vrouw en vroeg haar wat voor gebouw het was, En ze is het hoofd van de speciale school. Het was een schooltje voor doven kinderen. Ze gaf ons een rondleiding en we mochten in de klasjes kijken en met de kinderen zitten. We kregen cadeautjes van de leerlingen, zo leuk. Terugreis naar Umang duurde even maar toen we bij Umang waren spullen bij Umang leggen en naar Dada's grill wat drinken en zwemmen en bij umang het zwembad in, Razia en Aarti kwamen er ook in en later Rusikha en Farukh erin. Eten met de bewoners gezellig en mijn meiden op bed leggen en ineens moesten Alka en ik bij Suresh komen, er was een grote brand bij de rivier. Brandweer bellen heeft geen zin vertelde hij ons. Het was niet gevaarlijk voor Umang.
Hier laten ze de grond afbranden. Nog even tv kijken en gesprek met Suresh over ons uitje Saguna ( ons cadeau voor de bewoners).


Donderdag 13.11.2014
Vandaag was het de eerste werkdag van een nieuwe week. Vanmorgen vroeg samen bidden en wandelen met Meera. Het gaat steeds beter, ze praat nu al tegen mij. Ik versta niks van maar praat in Engels terug. Mijn dag starten ontbijten,douchen en aankleden. Toen ging ik terug naar de groep, het was de bedoeling dat Meera de bladeren ging opvegen maar dat wilde zij niet. Ze was kwaad en gillen en haarzelf slaan en bijten. Het hoort bij haar afwijking maar het is zo lastig want je weet niet goed wat je moet doen.

TIP: Pak haar vast bij haar polsen zodat zij haarzelf niet slaan en roep Manda Didi of Suresh want op dat moment moet iemand met haar praten in haar eigen taal om haar te kalmeren.

Erna ging ik met Payal ( oorontsteking) en Usha (wond pink) naar de dokter toe. Die sprak goed engels dat was erg fijn. Ze zijn er bang voor de dokter en gaan van het ergste uit maar als je mee gaat kun je het wel uitleggen en ze rustig houden. Het was een mini praktijkje, de dokter is zo simpel. Hij kijkt met een mega zaklamp in Payal haar oor, en ziet gelijk oorontsteking haha. Terug bij Umang, bereiden Alka en ik een workshop voor, popjes beschilderen en al die popjes vormen een leuke slinger voor in de eetkamer. Het is heel leuk geworden en ze vinden schilderen leuk om te doen.
Erna even rusten en eten met de groep, meiden naar bed en het ging ineens waaien en harde regen ""kleine storm"op komst misschien. Nog even tv kijken en naar ons huisje, gelijk naar bed. Het was een leuke maar drukke dag vandaag.

Eerste week zit erop, vind het zo gezellig, gevoelsmatig zit ik hier al maanden. Het zijn lange dagen maar altijd iets te doen.


Vrijdag 14.11.2014
Rond 7uur was ik uit het huisje en ging in ochtendgebed en wandelen met Meera. Het ging vandaag echt goed, ze heeft mij gekietelt dat vindt zij heel leuk om te doen. En kopjes geven maakt haar ook heel blij. Na het ontbijt hebben Alka en ik de meiden geholpen met de kleding uitzoeken. Veel kleding kon niet meer en zit in de afvalzak. Ik heb de kleding boxen van Aarti en Meera opnieuw ingericht, hopelijk blijft het nu netjes. In de middag heb ik uurtje geslapen en lunch gegeten met de bewoners. Erna hadden Alka en ik een missie: Pooja haar haar uitkammen. Alka zag al dagen de luizen lopen in haar haar en nu heb ik het ook gezien. Bescherming aan (regenjas en oudekleding aan) en Pooja en Rusikha wassen met onze luizenshampoo en kammen. Bij Rusikha viel het reuze mee maar Pooja. Ik heb nog nooit zoveel luizen en vies haar gezien. Na een paar keer met de kam erdoor heen had ik al spijt van deze missie. Ik snap niet hoe het zo ver heeft kunnen komen, hoofdhuid vol eitjes. Met kammen krijg je dit er niet uit. We hebben het aan Suresh laten zien en hij was echt geschrokken en sávonds heb ik Sulu gebeld om te vragen wat ik moest doen. Morgen gaan we naar de kapper en hopen dat het goed verwijderd kan worden en zo niet moet zij kaal. Ik vind het erg voor haar want ze heeft heel lang haar maar het is zo ongezond nu. Ik vind het zo raar dat niemand eerder hier iets aan heeft gedaan. Hoop dat de kapper haar morgen kan helpen.


Zaterdag 15.11.2014
Vandaag was k rond 7 uur buiten,ochtendgebed en wandelen met Meera. Ze vertelt hele verhalen tegen mij, heel jammer dat ik haar taal niet spreek. Het is nu beter en leuker met haar te werken nu zij langzaam aan mij went. Samen met Alka ontbeten en met Pooja naar Karjat. Eerst gingen we naar een kapster (Pooja haar haar werd schreef en stuk korter geknipt)Drama. Erna naar ander salon en die zag Pooja's haar en wilde haar niet knippen maar ons wel helpen dus ging naar ander salon en alle kapsters keken erna maar zeiden ons dat zij Pooja niet konden knippen maar dat ze naar de dokter moest. Dus wij met haar naar de dokter. Kort maar krachtig doktersbezoek,medicijnenkuur gekregen.

Shampoo voor vijf dagen en lotion in de nacht, en dan 15 dagen niks en dan weer opnieuw 5dagen herhalen. en dan 3keer en dan moet het overzijn als dat niet helpt dan moet alsnog haar haar eraf helaas.

Het is ook voor Payal en Rusikha want daar slaapt ze mee op de kamer. Als de kuur werkt gaat Suresh het kopen voor alle bewoners. Ik heb Pooja haar haar recht geknipt wat mooi gelukt is trouwens.


Zondag 16.11.2014
Vandaag is de laatste werkdag voor de "holiday", ochtendgebed met de groep en wandelen met Meera. Ze wilde knuffelen maar ze moest wandelen. Meera is graag een beetje lui. Ik ging met Rusikha samen de honden wassen. Was heel leuk om te doen. Rusikha is geweldig.
Toen douchen en aankleden en ontbijten. De groep ging tv kijken en wilde de foto's zien op mijn laptop bekijken. Heerlijke lunch gegeten en erna met Usha, Farukh en Bittoo en Zubhin MENS ERGER JE NIET( Sesamstraat versie) vinden ze heel leuk om te spelen. Ze spelen soms vals. LETOP!

Usha had gewonnen, ze was heel blij. Toen gingen we film kijken met z'n alle en erna eten. Mijn meiden op bed leggen en knuffelen met Aarti, zacht knuffelen en aaien over haar rug vindt Aarti heel leuk. Tv kijken met de rest en met Suresh het uitje bespreken.Er komen drukke leuke dagen aan.

Maandag 17.11.2014
Vandaag begon het tweede weekend bij Umang "The holidays".We gingen een dagje naar Karjat en gewandeld en verschillende mooie mensen ontmoet. Terug bij Umang eten en rusten en morgen gaan we dagje met de groep naar Saguna. Ik ben er nog niet geweest, ben heel benieuwd. Het schijnt een hele mooie plek te zijn. De groep is er al keer geweest. Nog een keer gaan vinden ze geweldig. Cadeau van mij&Alka.


Dinsdag 18.11.2014.
Over tien dagen gaan we al weg,de tijd gaat hier zo snel. Lange dagen maar wat gaat het snel.Om 07:00 wakker en mijn meiden klaarmaken voor dagje Saguna. Snel ontbijtje met Alka.Auto's kwamen 45 min. te laat (dat is indiaase tijd zeggen we dan maar). Auto indeling werd gemaakt met veel gedoe, ze deden zo moeilijk want ritje naar Saguna duurde maar even. Daar even de spullen in de kamer en gezellig ontbijten met elkaar. Toen kregen we een rondleiding op het land. Verbouw en verkoop etc. Was heel leuk. Saguna is heel mooi en zeker waard om een dagje heen te gaan. Even een rustmomentje met thee en we gingen naar de rivier. Daar hebben we gezwommen met een buffel.Dat was zo onwijs bijzonder. Bij de kamer snel douchen en aankleden. Sulu kwam ook langs, lunchen met mij en Alka. Toen was er een slangen show. De groep vond het geweldig, Alka en ik wat minder prettig zullen we maar zeggen.

Erna gingen we in kleine groepjes op de waterfiets, dat was echt heel leuk. We hebben het echtpaar MR&MRS Saguna ontmoet. Heel boeiend gesprek gevoerd, hele leuke mensen. Er werd vrij gespeeld en gerust. Ritje in de huifkar en tijdens het avondeten begon het ineens hard te stormen en regen, bliksem etc. maar gelukkig gingen we na het eten al terug naar Umang. De autorit naar huis was geweldig, keiharde bollywood muziek en iedereen wild dansen en zingen. Het was een feest in die auto met Alka, Suresh en Vanita en Pooja en Razia.Vandaag was een geweldige dag, het was zo gezellig met de groep en iedereen had het naar z'n zin. Saguna is een prachtige plek en echt de moeite waard om een dagje heen te gaan. Het was een goed cadeau van Alka en mij voor de bewoners.


Woensdag 19.11.2014
Matheran uitje was vandaag, de wekker ging heel vroeg kwart voor zes! Kwart over zes zaten we in de riksja naar Neral. Onderweg zag ik veel schoolkinderen en studenten lopen, het was echt koud en donker nog buiten. Het was een uurtje rijden met riksja. Bij Neral een kaartje kopen voor het treintje. Met het treintje de bergen in naar Matheran.(45 min.) Onderweg heb ik ook even geslapen. Maar het zicht vanuit de trein was geweldig. In Matheran scheen langzaam de zon. Entree betalen van 50 roepie. We hebben langs de hotspots gelopen met winkeltjes en hotels. En flink gewandeld in het bosgebied. Echt als Jungle book was het gewoon. We hebben heel veel apen gezien en paarden. En we hebben ook mooie mensen ontmoet. Matheran is een geweldig mooi dagje uit. We hebben flink de toerist uitgehangen, veel foto's gemaakt in Jungle Book. Ook hebben we bij Neral gewandeld en gewinkeld even, drukke leuke stad.We waren rond 18;00 terug bij Umang, wasje draaien en douchen en naar Dada's grill om de pasta op te halen en lekker eten en filmpje kijken en slapen. Matheran , een dagje uit is best vermoeiend maar zo leuk en echt aan te raden als je het berg gebied in wilt &de toerist wilt uithangen in een mooie omgeving.


Donderdag 20.11.2014
Afgelopen nacht hadden Alka en ik een bezoeker in ons huis. EEN VLEERMUIS!/ Minder prettig zeg ik dan maar. Vanmiddag zagen we dezelfde vleermuis in de tuin, hij werd op z'n indiaas verwijderd. Met twee kleine stokjes door de tuinman.

De groep heeft vandaag in de tuin gewerkt,bladeren vegen en opruimen. De lunch hebben we gegeten met z'n alle. Alka ging even rusten en ik heb een workshop Engelse taal voorbereid. De workshop was moeilijk om voor te bereiden omdat ik geen idee had wat het niveau is van engelse taal bij deze groep. Maar het ging goed, wat woorden,kleuren en getallen etc. Voor diegene die het iets beter kunnen, dagen van de week, zinnen en wat gesprekjes voeren. Payal en Rusikha kunnen heel goed engels. Iedereen vond het een leuke workshop en het is zeker voor herhaling vatbaar. TIP:Gebruik de oefenboekjes voor Engelse taal. Na de workshop hebben we snacks gegeten en met een paar MENS ERGER JE NIET gespeeld, ze vinden het zo leuk om te spelen. We hebben de foto's van Saguna en Matheran laten zien. Foto's bekijken vinden ze heel leuk en worden echt vrolijk als ze zelf op de foto staan.

"Gezellig"dinner met de groep, iedereen was een beetje down bij het feit dat we over een paar dagen al weg gaan maar Alka en ik hebben regel gemaakt: niemand mag er nu om huilen en lekker genieten van de tijd die we samen hebben en veel lol maken. Mijn meiden naar bed brengen en soaps kijken. In het huisje schrijven en naar bed. We hebben nog acht dagen hier op Umang,puur genieten. Ik weet nu al het afscheid gaat moeilijk zijn.


Vrijdag 21.11.2014
Dag begon gezamelijk in ochtendgebed en wandelen met Meera.Suresh ging met Rusikha en Zubhin naar het ziekenhuis voor checkup dus bleef hele dag weg. Vrijdag schoonmaak dag: Ik heb vandaag met Meera haar kleding uitgezocht en opgevouwen. Meera heeft goed schoongemaakt zonder driftbuien en ik heb Manda erbij gehaald om te vertalen want ik wilde Meera vertellen hoe trots en blij ik met haar ben. Complimentjes groeit zij echt van.
Na de lunch hebben Alka, Bittoo en ik een eilandje gemaakt in de bak van de schilpadden. Vishal heeft ons geholpen. Het is heel mooi geworden, de groep is er ook blij mee. Of de schildpadden er iets mee doen moeten we nog maar zien. Daarna hebben we muziek geluisterd en gedanst met z'n alle. Meera is heel muzikaal, echt gevoel of ritme.

Eten met z'n alle. De jongens zouden gaan zwemmen uiteindelijk ging alleen Farukh. Alka&ik hebben als verrassing badeendjes in het zwembad gelegd,Farukh vond het heel leuk. Hij moest echt lachen. Avond afgesloten met indiaase drama soaps natuurlijk.


Zaterdag 22.11.2014
Dag starten rond zeven uur in ochtendgebed en wandelen met Meera. Ze was beetje lui en totaal geen zin om te lopen dus flinke driftbui. Ik heb gelijk Manda erbij geroepen en die kon haar kalmeren. Na ontbijten en douchen&aankleden naar de groep. Die werd geholpen door een groep studenten. Kennis gemaakt met het hoofd van de school en maandag gaan we daar heen om de school eens te bekijken. Ook was Dick van Harn er vanmiddag, hele bijzondere man met veel verschillende landen over heel de wereld. Hij zat hier vorig jaar met een groep Nederlanders bij Umang om te helpen met klussen en helpen met de bewoners. Hij is van stichting Kinderen Wereldwijd. Hele leuke boeiende gesprekken gevoerd. Later in de middag heb ik in de meidenkamer opgeruimd en geknuffeld met Aarti, ze is zelfs even in de snoezelruimte geweest vandaag. We gingen met de groep naar de rivier, zwemmen en het was koud! Het was ondiep maar sterke stroming. De groep vindt zwemmen wel leuk zolang ze maar kunnen staan eigenlijk.


Zondag 23.11.2014.
Vanmorgen rond acht begonnen met ochtendgebed en wandeling met Meera.Ontbijten en beetje lezen. Samen met Rusikha de honden gewassen en erna zelf douchen. MR&MRS Saguna kwamen op bezoek, de groep vond het geweldig, sommige waren zelfs nerveus ervan. Het was een kort maar gezellig bezoek. Ze hebben gezegd vaker te komen en te helpen met verbouw van het fruit en de groentes. Ik ging even bij de meiden op de kamer ,puzzelen met Aarti, ze kan uren mee bezig zijn en spelen met de roze bal. Dat vindt zij echt heel leuk om te doen. Later met de rest Harry Potter 2 kijken, ze vonden het een spannende film maar, erna werden weer hindi soaps gekeken. Ik heb samen met Payal welkom's bordjes gemaakt voor Pranita en haar ouders , die komen morgen naar Umang.
Avondeten met iedereen en mijn meiden op bed leggen. Soaps kijken en naar het huisje schrijven en lezen en slapen. Morgen begint ons laatste weekend bij Umang alweer.


Maandag 24.11.2014.
Alka en ik gingen naar de school. India First Foundation School. IFFS. We hebben een boeiend en leuk gesprek gehad met het hoofd van de school en kregen een rondleiding door de school en de slaapzalen. Het is een super grote mooie school met weinig studenten, erg exclusief, 5 duizend euro per jaar maar dan heb je alles. Schoolboeken, schooluitjes, uniforms sporten etc. Slaapplek en eten etc. Alleen voor rijke mensen. Later hadden we lunch met de studenten die ook bij Umang helpen op zaterdag. Was een gezellige heerlijke lunch. Na het schoolbezoek zijn we even naar Karjat gegaan om voor de staf van Umang cadeau's te kopen. Terug bij Umang hebben we Pranita weer gezien en haar ouders ontmoet. Ik heb na het eten bij Rusikha gezeten want die voelde zich niet lekker dus ik ging even bij haar op bed liggen en kletsen, ze stelde mij de leukste vragen. Soaps kijken en bijkletsen met Pranita en slapen.


Dinsdag 25.11.2014.
Ik heb vandaag lekker uitgeslapen en mijn dag begonnen met het typen van mijn dagen en verslag van Umang. Ik heb de rapporten gelezen van Meera en Aarti en ik kan nu beginnen aan mijn verslag. Erna heb ik even gewandeld met Aarti. We hebben een gesprek gehad met Suresh over onze laatste dagen hier en over de kleding van de meiden. En Later met Alka de kleding onderzocht van de meiden en we gaan waarschijnlijk morgen voor hun winkelen want ze hebben te weining goed zittend ondergoed en BH's. Ik heb verder vandaag veel getypd en geschreven. Eind van de middag gingen Alka en ik mee met Manda naar haar huis. We werden hartelijk ontvangen door haar moeder en zusje. Thee en bordje rijst en ijsje, heerlijk. Manda woont in een leuk typisch indiaas huisje. Wel erg gezellig met haar zusje en broertje en moeder. Erna terug naar Umang, Pasta eten die Pranita had gemaakt en erna mijn meiden op bed leggen en tv kijken en gekdoen. Ze halen steeds grapjes met mij en Alka uit maar morgen pakken we ze terug voor alles.


Woensdag 26.11.2014.
Vandaag het allerlaaste weekend bij Umang ook tot een einde gekomen.
Uitgeslapen , was echt even lekker. Was wel weer vroeg wakker maar, omdraaien en verder slapen. Lekker luidagje bij Umang. Eind van de middag met auto naar Karjat, shoppen voor de meiden. Nodige ondergoed en bh's kopen. Flesje wijn voor de laatste avond ( die is al bijna)..
Terug bij Umang , afscheid nemen van Pranita en ouders en wij gingen rusten van de shopmiddag. Spelletje MENS ERGER JE NIET gespeeld en eten met z''n alle en dames op bed gelegd. & tv kijken met de rest gezellig.
Morgen is alweer onze laatste werkdag bij Umang.


Donderdag 27.11.2014.
Vandaag was mijn laatste werkdag bij Umang, Vroeg opstaan voor het ochtendgebed en de wandeling met Meera. Het ging vandaag heel goed. Na het wandelen een filmpje gemaakt van de bewoners, ik wil alles vastleggen voor mezelf en ook om thuis te laten zien. Ook ga ik een dvd maken voor de bewoners van Umang, vinden ze leuk als ze foto's / films krijgen.

We hebben vanmiddag met de workshop een Umang vlag gemaakt en spelletjes gespeeld.
De vlag is een groot succes geworden, iedereen staat erop en trots. Was heel leuk om iets samen te maken wat ze kunnen ophangen en zelf van kunnen genieten. Eind van de middag ging iedereen even rusten. Douchen en zich mooi maken want Alka en ik namen iedereen mee uiteten bij Dada's grill.PASTA ! Het was supergezellig, de bewoners hebben genoten en ik natuurlijk ook! Echt ze hebben lekker gegeten en zoveel lol gehad, eten dansen en ijsje toe. Terug op Umang voor de laatste keer mjn meiden Aarti en Meera op bed leggen.Leek wel of Meera het wist, ze was super lief en wilde blijven knuffelen. Terug bij ons huisje, rusten en wijntje drinken HET IS MIJN VERJAARDAG! Deze verjaardag zal ik nooit vergeten dat weet ik nu al. Verjaardag bij Umang vergeet ik nooit.


Vrijdag 28.11.2014.
Vandaag ben ik jarig, blij en verdrietig. Leuk dat ik jarig ben maar moest Umang verlaten vandaag. Vanmorgen vroeg heeft iedereen mij gefeliciteerd, ochtend gebed met de groep en thee drinken gezellig. Erna wandelen met Meera, zonnetje kwam door. Het was een prachtige dag bij Umang, ik heb nog nooit zo mooi weer gehad op mijn verjaardag haha.
De omgeving van Umang is echt prachtig, zeker vroeg in de ochtend.

Klaar maken voor vertrek en koffer dichtgooien en Prema komt ons helpen met de sari aan doen. Dat is een heel werk, kan ik echt niet alleen. In de sari naar de groep, die hadden het mooi versierd voor mijn verjaardag. Mijn 25e verjaardagfeest was geweldig bij Umang, er werd gezongen en gedanst en we hebben heel veel lol gehad. En foto's gemaakt. Mooiste verjaardag ooit ! Taart op mijn gezicht, hoort bij indiaase verjaardag. Cadeau's gegeven aan de staf van Umang, ze waren er heel blij mee. Toen was het moment daar, afscheid nemen. Ik moest naar Bal Anand om daar ook mijn verjaardag te vieren.

Afscheid nemen ging moeilijker dan ik had gedacht. Drie weken geleefd met deze mensen. Echt mijn Umang familie geworden in korte tijd. Bij Rushika moest ik even huilen, ik ga hun alle zo erg missen! Hoop snel weer Umang te bezoeken, het was een geweldige tijd in dit kleine prachtige paradijsje Umang. Ik zal mijn lieve Umang familie nooit vergeten. Ik heb zoveel geleerd van deze mensen. Umang is liefde.

  • 18 December 2014 - 22:18

    Wieske:

    Wat een super mooie verhalen! Kan me helemaal inleven in hoe je dagen daar zijn geweest. En hoe dankbaar werk je daar verricht en de liefde die je krijgt daar. Klinkt echt goed! Ook mooi om het proces zo te lezen. Hoe het contact is als je binnenkomt en als je weer weg gaat. Geniet er van als ik het lees. Een ervaring om nooit te vergeten......

  • 23 December 2014 - 10:45

    Chantal:

    Mooi om te lezen, Tessa! Was al zo benieuwd naar je tijd daar.
    Leuk ook om het zo te zien groeien.. Geweldig xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa Suruchi

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 5553

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 05 Februari 2015

Hello India

Landen bezocht: