het begin - Reisverslag uit Chembur, India van Tessa Suruchi Hoek - WaarBenJij.nu het begin - Reisverslag uit Chembur, India van Tessa Suruchi Hoek - WaarBenJij.nu

het begin

Door: ik

Blijf op de hoogte en volg Tessa Suruchi

01 September 2014 | India, Chembur

30.08.2014
NL time: 16:00

Mijn india avontuur begint goed !

Na een paar uurtjes slaap kan ik mijn koffer dicht gooien. Stik van de zenuwen maar,
er is geen weg terug!

HERE I GO !

In de auto met Mama&Papa en Omalief onderweg naar Schiphol.Oma en ik houden handen vast maar, we hoeven niks meer te zeggen.
Op Schiphol staan lieve Iris&Remco, Anja&Jan en Chris. En mijn lieve vriendinnen Eva&Chantal. Samen met Iris inchecken, stoel wijzigen (wil niet bij de nooddeur zitten) en koffer inchecken en afscheid nemen.
Afscheid nemen ging moeilijker dan verwacht maar, iedereen was zo blij &trots.

Door naar de GATE D7. Delta hoort bij USA. dus was hele ondervraging maar mocht door!
En bij boarden kreeg ik te horen dat ik stoel had bij nooddeur, ik vertelde de Delta dame dat ik mijn stoel al had gewijzig. Delta vrouw: Excuus, ik ga even kijken wat ik voor U kan doen Mevrouw Hoek. En ze komt terug en vertelt mij dat ik vlucht mag meemaken in Economy Comfort, super chill! Veel ruimte , grote tv&usb en gratis drank. Dus tijdens de vlucht drie films gekeken en ijs,glasje bubbels gedronken en baco.
Ja Baco ( waarom? OMDAT HET KAN )
Slapen is mij niet gelukt, was te nerveus denk ik. De luch tijdens de vlucht was lekker rijst,kip&groente. Ik zou half12 aankomen maar was er rond half2, was bang dat de chauffeur er niet meer was maar hij & Pranita (sweet roommate/Didi) stonden op airport Mumbai klaar met oranje bord: WELKOM TESSA! SUPERLIEF. We gaan naar de auto, het is donker buiten dus echte indrukken had ik nog niet maar je ziet mensen buiten slapen en die warmte en die muziek EN DAT VERKEER was ik even vergeten drukte , JA ik ben ver van huis.
In Bal Anand gelijk naar de kamer, de kamer is redelijk, bed kast mini koelkast, koffer half uitpakken opfrissen en mijn bed in, hoop dat ik beetje kan slapen... GOODNIGHT ! XXX


31.08.2014
IND time: 15:00.

Vandaag was ik om 08;00 even wakker,sliep pas 03;30 ging verder slapen tot 10;00.
Kreeg heerlijk kopje indiaanse thee van Pranita op bed, en rustig opstarten. Douche en wc zelfde ruimte dus alles word nat maar water is lekker koud. Pranita gaf mij rondleiding door Bal Anand en ik heb kennis gemaakt met de leiding en de kids. Ik ben nu Didi Tessa (Didi/ grote zus) ik kan mij niet bewegen in dit huis om eentje roeptal DIDI DIDI. Die kinderen zijn super schattig en baby's. Hier op Bal Anand hebben we zes baby's, 3 meisjes en 3 jongens onder 1 jaar. Ik weet nu al dat ik ze allemaal wil meenemen naar huis later.

In de middag zijn Pranita en ik met de riksja naar Subway (ontbijten). Er is hier Ganesha (Olifanten God) viering. Zijn geboorte wordt gevierd, dus it's like a bday. In elke straat staat een tempeltje met een Ganesha. Veel verschillende tempels &Ganesha's MAAR die muziek blijft over hetzelfde. Ik ben in veel tempels geweest maar alleen bij de eerste heb ik na het offer geven en bidden ZOET aangenomen (OMG wat zoet!, zodra ik buiten die tempel stond KOTSEN) dus even geen offer hapjes voor mij.

Later zijn we naar Chembur station geweest, wandelen en shoppen voor bindi's, nagellakjes en paraplu (want het regent alleenmaar). Duizende Sari's gezien maar die koop ik later wel. Ook zijn we bij groente markt geweest, Haagse markt is niks, just so you know... Ook heb ik Lasi gedronken (soort buffel yogurt met kruiden) was erg lekker maar ook zo zoet!

Momorail heb ik ook ontdekt ( soort van metro) ritje heen en weer Chembur naar Wadala Depot ( Slopenwijken). We zijn niet uitgestapd maar bij slopenwijk geef Pranita mij ook een tour binnenkort, moet ik mij wel even op voorbereiden like SLUMDOGG. We hadden 1 muntje gekocht voor de momorail rit ( 25 euro CENT) heen&terug (halfuur in de momorail) maar moesten een nieuwe kopen op terugweg dus soort van zwart gereden zullen we maar zeggen dus nieuw muntje kopen, geen probleem die 25 euro CENT. Gewandeld in Chembur Ghatla Village (mijn nieuwe woonbuurt), mensen om mij heen wonen zo slecht naar Nederlandse begrippen mij hoor je niet klagen over mijn kamer.

Back in Bal Anand chillen op de kamer, koffer verder uitpakken. Helpen met baby's voeden en spelen met de kinderen. Je word wel echt in diepe gegooid, ze laten mij te vaak alleen met teveel kinderen.. kinderen vechten echt om je aandacht. Ik ging met ze bellenblazen, ze worden alleen maar drukker van maar Angelica je bellenblaas was groot succes! Ik maak nog wel keer filmpje voor je.

De didi's van het huis hebben gekookt, ik ging dood. Het zal vast lekker zijn maar ik kon het niet proeven door de kruiden heen. FREAKING HOT! Dus er blij met Delta crackers en tomantensoepje en stroopwafels. #thank God. Chillen op de kamer en mijn bed in, morgen is belangrijke dag. Ik ga Sulu ( baas Bal Anand) en Marlies (mentor) ontmoeten en mijn werkrooster wordt gemaakt.

SLAAPLEKKER ! XXXX

01.09.2014
IND time: 23:00

Goedeavond lieve mensen,
ik heb afgelopen nacht zo slecht geslapen door al het lawaai. Was een party bezig, mensen van Chembur zijn erg blij met hun Ganesha denk ik... Pranita maakt mij 09;00 wakker en ik heb geen stem schorre stem! Zo slecht klinkt het..maar geen keelpijn door de droge lucht denk ik.
ik ga rustig douchen en aankleden ontbijten met thee en stroopwafels. Beneden in Bal Anand (vergaderruimte) ontmoet ik Marlies (mentor) en Marlene (nieuwe vrijwilliger).Ze is sinds drie weken in India. Marlene gaat twee dagen per week helpen met de babycare. Sulu kwam wat later HALFUUR LATER (indiaanse mensen letten niet zo nauw op de klok). We hadden een goed gesprek over wie ik ben en wat mijn achtergrond is. Wat ik allemaal wil doen en we hebben mijn werkrooster gemaakt en woonschema opgesteld.

Maandag,woensdag&vrijdag:
Babycare 08;30-13;30.
Lunch 13:30-14:00.
Therapy met gehandicapten kids 14:00-16:30
Rapport schrijven 16:30-17:00.

Dinsdag&donderdag:
Start kids(opstaan douchen&aankleden) 08;30-10;00.
School 10;00- 12;30.
Playtime 12;30- 13;30.
Lunch 13;30-14;00
Therapy met gehandicapten kids 14:00-16:30
Rapport schrijven 16:30-17:00.

Dus als iemand dacht dat dit vakantie was, had diegene het echt mis kan ik nu zeggen ja! Het is best veel en ik begin al morgen maar, ik ga kijken hoe het gaat de komende weken.
Weekenden ben ik lekker vrij om uit te slapen ( gaat niet echt lukken als je met 50 kinderen woont in een huis)en chillen en winkelen en buurt reizen.

Na dit gesprek gingen Marlies, Marlene& Pranita en ik naar Subway (LUNCH TIME).
Erna ging Pranita weer werken en ik ging rusten op de kamer. We gingen met alle kinderen naar Ganesha party bij Universiteit Mumbai van Computerkunde. De busrit was een wilde gezellige rit maar wat een gedoe om al die kids in de bus te krijgen PFFFFFF. Bij de Universiteit was het superleuk. Ze hadden voor de kinderen kado's en snoep en lunchbox ( ik heb ook geproefd maar mijn mond stond weer in de fik). De studenten gingen dansen met de kinderen en zingen. Ik heb paar leuke gesprekken gehad met paar studenten. Zelfs uitgenodigd voor een partyparty ( zeg dat met bollywood accent) maar ik moest afslaan. Feestbeest heb ik thuis gelaten in NL. Was een student die kwam naar mij toe, blah blah blah Holland Do you know Van Persie ? Ik: Yes i know him, he is a friend of mine. HAHAHAH
Kids gingen terug naar Bal Anand maar, Pranita en ik gingen met riksja naar Bandra KHAR WEST. We gaan gezellig hapje eten &wijntje drinken bij Marlies.

Ze woont in mooie buurt met een uitzicht waar je UUUUUU tegen zegt. Ik en Pranita mogen daar logeren a.s weekend. SUPER RELAX, echt hotel klasse. Ze woont daar met haar man Renee ( hij werkt in Mumbai voor KLM). Ik heb ook kennis gemaakt met Nel ( oud vrijwilliger van Bal Anand) en met haar man Stephan. Superlieve mensen, ze kwamen van vakantie uit Australie. Tussenstop India bij Marlies maar vliegen terug naar Zwitserland waar ze wonen. Ik heb veel verhalen gehoord van hun alle over India en de mensen en het leven hier. Ook kon ik mij verhalen vertellen over visum crisis en mijn adoptie, en de armoed die ik zie hoe India verdeeld is, is niet makkelijk om te zien met mijn NL ogen. Ik werd emo van, je gaat vragen stellen waarom ik wel en zij niet?!?

Iedereen aan tafel vertelde mij dat ik gewoon moet wennen dat is het. maar het gaat goed met mij. Na al deze gesprekken en gezelligheid gingen Pranita en ik terug reizen naar Bal Anand. Tijdens de rit heb ik een goed gesprek gehad met Pranita (is nog best moeilijk door al het lawaai van het verkeer heen) maar ik ben overtuigd dat de beste gesprekken achterin de riskja plaatsvinden hahah, en ik weet alles komt goed. Ik ben er net moet gewoon nog wennen aan de mensen want die zijn niet aardig en behulpzaam eerder bot ,kortaf en dat ze naar je staren word ik beetje moe van. Die mannen kijken hun ogen uit..
terug bij Bal Anand heb ik Indiaans telefoon nummer kunnen regelen (alleen mama heeft dat nummer en dat wil ik even zo houden NOODNUMMER)
ik zag de kinderen slapen en ik zie dan pas dat veel kinderen echt op de grond slapen maar ik moet zo denken: ze hebben wel elkaar en hun Didi's en een dak boven hun hoofd.
Bal Anand is hun thuis. En voor mij nu ook.. Goodnight.



  • 01 September 2014 - 21:48

    Mirella:

    Hey lieve Tessa,

    Zojuist je verslag gelezen. Wat schrijf je het leuk en ook mooi. Het is krom idd de grote verschillen in de wereld, maar zoals je schrijft.....ze hebben hun didi's en een dak. Wij hier in NL mogen zeker niet klagen.
    Wat betreft de kids hun reacties.....ik had niet anders verwacht. Hier in NL zijn ze altijd al gek op je dus daar moet het zeker ook goed komen en dat is ook zo.
    Hoop dat je snel van je NL jetlag af bent en in je ritme van India zit.
    Veel succes morgen met je 1e werkdag en slaap nog even lekker.

    Liefs en een dikke kus van Dy en mij.

  • 01 September 2014 - 21:56

    Anja:

    HevTessa,

    Ik weet nu al.....wat ga ik genieten van je verhalen ! In een paar dagen al zo veel meegemaakt......geen wonder dat je wat slechter slaapt. Dat dingen doen met de kids gaat over een poosje steeds makkelijker, dan weet je precies hoe iedereen zich gedraagt en wie je moet helpen en op wie je extra moet letten. Je hebt inderdaad een druk schema. Veel succes. Lekker wel de weekenden vrij. En dag gelijk al een logeerweekend.....luxe! Ik hoop dat je vannacht beter slaapt en succes morgen met je kids. Ben gister gezellig met je moeder naar een crea-beurs geweest en gisteravond met jan chris en natas naar de ninja turtlefilm geweest. Jan heeft morgen een doorzoeking dus vroeg op. Hij wil je verhaal ook nog even lezen. Heb hem inmiddels aangemeld dus hij krijgt de volgende gewoon zelf. Truste lief nichie. Tot schrijfs. Dikke kus.

  • 01 September 2014 - 22:00

    Mama:

    Lieve Tessa, wat een verhaal! En dat in die 2 dagen dat je er bent. Ik wens je veel succes met het werken met de kinderen. En probeer ook je rust te nemen. (dat is echt m'n moeder weer zult je wel denken) Kus lieverd

  • 02 September 2014 - 10:33

    Chantal:

    Hi Tes, wat leuk om dit allemaal te lezen! Wat een ervaring he.. Ben blij dat je het (zo te zien) naar je zin hebt!
    Wat een verschil met Nederland he.. Denk dat je wel heel goed gaat beseffen hoe luxe wij het wel eigenlijk niet hebben. Fijne dag vandaag! xxxx

  • 02 September 2014 - 21:06

    Wieske:

    Lieve Tes,

    Wat een mooie verhalen weet je nu al te vertellen. Het zijn nogal wat indrukken dat je op doet in een korte tijd. Een hoop veranderingen en je zult inderdaad beseffen dat het luxe leven in NL niet vanzelfsprekend is.
    Gelukkig heb je daar ook al mensen leren kennen waar je terecht kan en je hart even kan luchten. En natuurlijk ben je geliefd bij de kinderen en de mannen daar..dat ben je in NL ook. Wij missen jou ook, maar zijn ook heel trots op dat je deze ervaring aan gaat.
    Geniet van alle ervaringen en ben benieuwd naar je nieuwe verhalen.

    Dikke knuffel, kus kus

  • 02 September 2014 - 21:55

    Selma :

    Ha Tessa, ik hoor je alles vertellen! Geweldig en wat je al hebt mee gemaakt. Kan me voorstellen dat je er emotioneel van wordt. En ...laat die mannen maar kijken zolang ze maar van je afblijven! Let op jezelf he? Liefs xx

  • 03 September 2014 - 21:23

    Hubertine:

    gun jezelf de tijd om te aan het land en zijn gebruiken te wennen. Gelukkig heb je mensen ontmoet die je kunnen uitleggen waarom dingen werken zoals ze werken. Geniet van de kinderen en wat je voor ze kan betekenen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa Suruchi

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 5555

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 05 Februari 2015

Hello India

Landen bezocht: